Clickfarm-praktijken binnen het MKB in Nederland

11 februari 2021

Oplichting door zogenaamde vakmannen. Het is een veelbesproken onderwerp. Het AVROTROS programma ‘Opgelicht’ heeft al meerdere afleveringen over dit onderwerp gemaakt. Maar het probleem is nog steeds volop aanwezig. Het lijkt haast alsof deze oplichters ongestoord hun gang kunnen gaan en de bonafide partijen de dupe blijven. In de laatste aflevering van AVROTROS Opgelicht kwam naar voren dat deze oplichters tegenwoordig gebruik maken van zogenaamde clickfarms. Maar wat zijn clickfarms nu eigenlijk, hoe gaan zij precies te werk en welke gevolgen hebben deze praktijken voor het MKB?

Wat zijn clickfarms?

Een clickfarm is simpel gezegd een bedrijf dat aan online klikfraude doet. Er zijn bedrijven die clickfarms inhuren om de volgende redenen:

Allereerst willen veel bedrijven meer likes en kliks op hun eigen websites/social media-pagina’s, zodat ze een groter ‘bereik’ hebben en daarmee meer geld kunnen verdienen. Hoe groter je bereik is, hoe meer geld je vervolgens kunt vragen van adverteerders.

Ten tweede wil iedereen bovenaan staan in Google en daar kunnen clickfarms je bij helpen. Door de Google advertenties van concurrenten zoveel mogelijk aan te laten klikken door clickfarms, is de concurrent heel snel door hen advertentiebudget heen. Op die manier verdwijnt hun advertentie en krijgt de concurrent daardoor vrijwel geen klanten.

De clickfarms bevinden zich veelal in lagelonenlanden zoals bijvoorbeeld Azië, Rusland en Oekraïne. Voor deze praktijken gebruiken ze vele SIM-kaarten en IP-adressen. Wanneer je als MKB-bedrijf in Nederland zonder geldige verklaring meerdere vreemde IP-adressen tegenkomt in Google Analytics, dan heb je meestal te maken met clickfarms.

Hoe werken clickfarms?

Clickfarms verdienen hun geld door zoveel mogelijk nep kliks en likes te genereren. De clickfarms zetten vele laagbetaalde werknemers is. Deze gaan als volgt te werk:

Ze zoeken op de gewenste zoekwoorden van de opdrachtgever in Google en klikken vervolgens op de betaalde tekstadvertentie(s) van de concurrentie. Dit doen ze met het gebruik van nepaccount en de vele verschillende SIM-kaarten en IP-adressen.

Daarnaast kunnen clickfarms ingezet worden voor het aanmaken van meerdere nep-accounts op social media. Deze accounts zijn meestal leeg, maar volgen wel duizenden bedrijven. Zo kunnen ze dus nep-volgers en likes creëren voor hun klanten. Clickfarms bieden hun kliks en likes aan via verschillende websites. Dit is vooralsnog legaal, maar de social media platformen waarschuwen wel voor een lage interactie en op langere termijn schade op jouw pagina.

Echter, met het wegklikken van concurrentie-advertenties richten de clickfarms bij een ander schade toe. De gevolgen die dat heeft voor anderen, lijken voor hun niet relevant genoeg te zijn. Zolang er maar genoeg geld verdiend kan worden.

Gevolgen voor het MKB

Veel MKB bedrijven ondervinden problemen door deze clickfarm-praktijken. Hun advertentiebudget raakt snel op én ze krijgen weinig nieuwe klandizie. In een aflevering van het programma van AVROTROS geeft een gedupeerde vakman aan dat hij gemiddeld €100,- per dag uitgeeft aan Google advertenties, wat neerkomt op een uitgavepost van rond de €3000,- per maand.

Wij als Allfree vinden het absurd dat deze partijen ‘gewoon’ ongeschonden door kunnen gaan met deze praktijken en daarmee ons, onze partners en andere bonafide bedrijven in Nederland blijven benadelen.

Google

De meest gebruikte online zoekmachine ‘Google’ is al jaren op de hoogte van deze praktijken, maar lijkt de situatie tot op heden niet echt groots aan te pakken. Wat ze wel doen is bedragen voor ‘ongeldige kliks’ uitkeren aan hun meest oplettende klanten. Maar de clickfarms bestaan nog steeds, kunnen zich blijven doorontwikkelen en worden vrijwel niet gestraft.

Bij Allfree vragen we ons af hoelang dit door kan gaan en hopen we hierin een extra bijdrage te leveren door dit onderwerp aan het licht te brengen. Voor ons als Premium Partner van Google is het makkelijker om de clickfarm praktijken te signaleren en het geld terug te krijgen. In de praktijk blijkt dat dit voor kleinere MKB’ers vaak veel lastiger is.

Voor veel van onze partners is het daarom interessant om via ons platform MyGo aan hun klanten te komen. Op die manier hoeven zij niet zelf te adverteren in Google. Bij MyGo heeft de vakman vrijheid en flexibiliteit qua keuze in werkzaamheden, werkgebied en contactvormen.

Afleveringen ‘Opgelicht’

In onderstaande afleveringen van het AVRO TROS-programma ‘Opgelicht’ vind je meer informatie over deze praktijken. Je kunt de afleveringen bekijken via onderstaande links:
Link aflevering clickfarms: https://www.npostart.nl/AT_2155824
Link eerdere aflevering ‘opgelicht’: https://youtube.com/watch?v=qRraPdIaqiU&feature=share

Heb je verder nog vragen en/of opmerkingen of wil je weten wat wij voor jou als MKB’er kunnen betekenen? Neem dan gerust contact met ons op via 050-8500345 en vraag naar onze binnendienst.