Conversie-optimalisatie door middel van A/B testen
12 december 2014A/B testen is een strategie die veel online marketeers en designers gebruiken om inzicht te krijgen in het online gedrag van hun bezoekers. Het hoofddoel van A/B testen is het verhogen van de conversie.
Wat is A/B testen?
A/B testen is het vergelijken van twee versies van een webpagina, om zo te achterhalen welke versie het beste werkt. Tijdens het vergelijken worden er twee varianten weergegeven aan bezoekers op hetzelfde moment. Versie A en versie B. De versie met het hoogste conversiepercentage wint de test.
Welke onderdelen kunnen getest worden met A/B testen?
- Titels
- USP’s
- Teksten
- Referenties
- CTA tekst
- CTA knoppen
- Linkjes
- Afbeeldingen
- Content onder de fold
- Social media
- Incentives
- Kleuren
De voorwaarden
De denkwijze over A/B testen is erg verschillend. Zo zijn er experts die zeggen dat een A/B test niet geschikt is voor sites met minder dan 10% conversie. De ander zegt dat je minimaal 1000 bezoekers per week moet hebben om een betrouwbare A/B test te kunnen draaien.
Alternatieven voor A/B testen
Er zijn alternatieven die het mogelijk maken om een goed A/B test te kunnen draaien met weinig bezoekers.
Focus op micro conversie
Ga na welke stap(pen) de bezoeker moet doorlopen om uiteindelijk tot conversie te komen. Gebruik één van de stap(pen) in als doel voor de conversietest. Bijvoorbeeld het aanpassen van de buttonkleur die naar het offerteformulier gaat.
Zorg voor extra bezoekers
Overweeg extra bezoekers te trekken door middel van Google Adwords of Facebook Advertenties.
Doe geen multivariate test
Houd het simpel. Bij een multivariate test zijn er altijd meerdere versies van een webpagina zichtbaar. Hierdoor zijn er meer bezoekers nodig om een betrouwbare test te kunnen draaien. Kies daarom voor een simpele conversietest met twee verschillende variaties.
Google Adwords headlines testen
A/B testen hoeft niet altijd direct gebonden te zijn aan de website. Zo kan er ook al getest worden in Google Adwords. Dit kan worden gedaan met de splittest van Adwords. Hierdoor kun je achterhalen hoe mensen reageren op diverse headlines en taalgebruik.
De test
Met behulp van negen verschillende A/B testen zijn onze usability experts op dit moment aan het kijken hoe de conversie van onze Stad-Beroep sites verhoogd kan worden. We beginnen met het testen van 90 sites, waarvan de helft wordt aangepast. Per 10 sites wordt er één onderdeel gewijzigd. Zo gaan we bekijken wat voor een hogere conversie zorgt:
• Gepersonaliseerde foto’s of shutterstock afbeeldingen
• Oranje buttons of andere kleur buttons
• Wel of geen incentive
• Wel of geen tagline
• Wel of geen referenties
Na de resultaten zullen we de onderdelen die voor een hogere conversie zorgen uiteraard ook op andere sites toepassen, waarna we via zorgvuldige monitoring de wijzigingen in de gaten houden. Binnenkort dus nog beter converterende sites via Allfree!