Design speaks louder than words!

20 mei 2016 | Design
logo laatste tafeltje

Voor elk beroep is vakkennis noodzakelijk, zo ook voor design. Bij het ontwerpen van een product houden we altijd een aantal vaste principes in ons achterhoofd. Kill your darlings is misschien wel de belangrijkste regel binnen design: een onderdeel van een ontwerp kan nóg zo goed zijn, als het het hele ontwerp verzwakt, moet je het weglaten. Less is [meestal] more! Een designer maakt wel eens keuzes die anderen nooit zouden maken, omdat hij/zij weet dat het ontwerp zo een betere uitstraling krijgt, zich meer onderscheidt of de doelgroep beter bereikt. En wat anderen wel eens vergeten, maar een designer nooit: Goed en snel gaan niet samen!

 

Ontwerpen voor ons horeca kindje

banner laatste tafeltjeAls designers van Allfree ontwerpen wij voornamelijk voor onze eigen landelijke producten en voor onze klanten uit het MKB. Het afgelopen half jaar is er echter ook heel veel aandacht gegeven aan een nieuwe, grote klant: Het Laatste Tafeltje. Dit landelijke horecaplatform brengt restauranteigenaren en het grote publiek bij elkaar: dagelijks verschijnen op deze website nieuwe deals van restaurants, die bijvoorbeeld vanwege een gebrek aan reserveringen of bij een annulering een aantal tafels ‘over’ hebben. Wie graag last minute goedkoop uit eten wil, reserveert via de website nog snel en gemakkelijk een tafel.

Het Laatste Tafeltje is in de voorbije periode echt ons horeca kindje geworden, dat we met liefde hebben helpen groeien. Het kindje is inmiddels een kleuter, want het platform groeit ontzettend hard! Een berg advertenties, banners en website-tweaks later zijn we nu druk bezig met de verbetering van de e-mailnieuwsbrief. Met een nieuwsbrief kan namelijk veel meer bereikt worden dan wat vaak in eerste instantie wordt gedacht.

Wat maakt een goede e-mailnieuwsbrief?

Marise begon al snel met een voorstudie over e-mailnieuwsbrieven. Wat maakt een goede e-mailnieuwsbrief? Hier onder een aantal elementen samengevat:

Inhoud

Vertel mensen wat ze krijgen:
Voordat je de klanten om hun persoonlijke gegevens vraagt, vertel ze wat ze zullen ontvangen én de voordelen van de nieuwsbrief. Zo weten ze waar ze aan toe zijn en zullen ze de nieuwsbrief niet zo snel als spam beoordelen.
Beloon mensen voor aanmelding:
Geef korting of een klein prijsje weg als beloning voor hun aanmelding.
Houd je aan je belofte :
Wanneer je prijzen belooft, geef deze dan ook echt weg.
Schep duidelijkheid:
De fundamentele regel voor het creëren van een e-mail nieuwsbrief is om het duidelijk, relevant en up-to-date te maken. Het moet simpel zijn om te lezen.

Design

Overweldig gebruikers niet met teveel tekst op de pagina:
De gebruiker scant een nieuwsbrief gemiddeld maar 51 seconden!
Gebruik passende, aantrekkelijke afbeeldingen:
Gebruikers worden eerst aangetrokken tot elementen die visueel stimuleren, zoals afbeeldingen. Gebruik afbeeldingen om gebruikers te begeleiden naar de belangrijkste berichten.
Getallen trekken de aandacht:
Gebruikers hebben de neiging om ze te associëren met prijzen en besparingen.
Gebruik niet té veel kleur:
Dit kan afleiden en verwarren.
Zorg voor een duidelijke knop om je uit te schrijven:
De grootste ergernis onder gebruikers is dat dit nergens duidelijk staat of heel klein is.
Maak duidelijke CTA knoppen:
Zodat het interactief is en geïnteresseerden gelijk kunnen klikken.

Voor het daadwerkelijke ontwerpen van de nieuwsbrief werkt Marise samen met Niek. Nog even geduld en dan kan iedereen genieten van een prachtig uitgebalanceerde, smakelijke email-nieuwsbrief van Het Laatste Tafeltje. Wil je meer weten over dit horecaplatform? Ben je benieuwd naar de huidige nieuwsbrief? Of heb je zelf een restaurant en ben je benieuwd naar mogelijkheden op het gebied van een samenwerking met Het Laatste Tafeltje? Kijk dan even op de website en meld je aan!