Google Adwords’ ontwikkelingen

27 juli 2016 | SEA - Matthieu Hageman
google zoekbalk

Google innoveert continu op het gebied van Adwords en Analytics. Zo vond in 2013 de lancering van Enhanced Campaigns plaats, waarmee het mogelijk was binnen een campagne een apart bod in te stellen voor mobiel.

Tegenwoordig vindt bijna de helft, zo niet meer dan de helft, van alle zoekopdrachten binnen Google plaats op mobiele apparaten. Google verschuift zijn aandacht dan ook steeds meer in deze richting. Om deze reden rolt Adwords de komende maanden een aantal interessante ontwikkelingen uit.

1. Lokale zoekadvertenties in Google Maps

Google lanceert met eigen woorden “the next generation” van lokaal adverteren. Deze vorm van adverteren vindt plaats binnen Google Maps. Dit geldt voor zowel de app als de desktop en mobiele versies van de website.

Promoted pinsBij deze nieuwe advertenties verschijnen logo’s van lokale ondernemingen direct op de plattegrond. Door bijvoorbeeld op je mobiel op het logo van een lokale elektronica winkel te gaan staan worden bedrijfsgegevens getoond. Bij het aanklikken van deze gegevens krijg je vervolgens een advertentie te zien met producten van deze winkel. Hierbij wordt het ook mogelijk om aanbiedingen te plaatsen. Het wel of niet tonen van deze advertenties zal ongeveer hetzelfde gaan als bij display advertising, waarbij rekening wordt gehouden met zoekgeschiedenis, tijdstip, interesses en zoekgedrag. Zowel het toevoegen van het logo als de aanbiedingen vormen de zogeheten promoted pins (zie foto), deze zijn er uiteraard op gericht om het bedrijf er uit te laten springen als de consument in de buurt een zoekopdracht plaatst.

De reden dat Google de focus legt op Maps komt door het feit dat er meer dan een miljard gebruikers zijn welke ruim anderhalf miljard locatie gerelateerde zoekopdrachten uitvoeren. Google geeft aan dat van deze zoekopdrachten bijna een derde op mobiel plaatsvindt en dat het groeipercentage op dit gebied 50% hoger ligt dan andere mobiele zoekopdrachten.

Het zal nog even duren voordat we in Nederland gebruik kunnen maken van deze mogelijkheden aangezien er op dit moment nog een beta-versies draait en Google nog geen uitspraken heeft gedaan over de exacte release datum.

2. Expanded Text Ads (ETA)

In februari’16 heeft Google de rechterkant van betaald adverteren geëlimineerd en nu staat er een andere grote wijziging met betrekking tot de tekstadvertenties aan te komen. Hierbij wordt het mogelijk om langere advertentieteksten en kopteksten te schrijven. Zo wordt de koptekst uitgebreid naar 30 karaktertekens in plaats van de huidige 25. Google pretendeert daarmee een stijging van 25% CTR te kunnen laten zien. Of dit werkelijk in die orde van grootte zal zijn dat valt te betwijfelen, maar een flinke stijging valt wel te verwachten.

Naast de verwachte stijging van de CTR wordt er meer relevant verkeer verwacht. De keerzijde van de medaille is dat er dan nog minder ruimte voor organische zoekresultaten overblijft.

Tot slot wordt ook het aantal karaktertekens van de beschrijvingsregel uitgebreid naar 80. Een voortvloeisel hieruit is dat de zelf in te vullen zichtbare URL verdwijnt en automatisch gegenereerd wordt aan de hand van de uiteindelijke URL.

De wijzigingen worden voor zowel desktop als mobiel uitgerold. Ook hier geldt dat er op dit moment nog een beta-versie draait en Google nog geen uitspraak heeft gedaan over de exacte datum.

3. Nieuwe interface Google Adwords

De huidige interface van Adwords bestaat inmiddels 15 jaar en is toe aan een complete make-over. In juni is ons allen al een kijkje achter de schermen gegund, dus we weten al hoe één en ander er uit komt te zien.

Ook in deze opkomende veranderingen zien we de opkomst van mobiel verkeer terug, waardoor we hier in de toekomst beter op in kunnen spelen. De oorspronkelijke interface werd 15 jaar geleden voornamelijk ingericht voor desktop.

Bovendien zorgt de nieuwe versie van Adwords voor een verbetering op alle facetten van het Adwords platform (search, display, shopping, mobiel en video).

Met de nieuwe interface zullen er geen functionaliteiten verdwijnen of veranderen, maar de focus zal liggen op het de manier waarop de data wordt weergegeven. Wat zijn dan wel voorbeelden van zaken die veranderen?

In de nieuwe interface staan net als nu de campagnes en advertentiegroepen aan de linkerkant, maar een klik op een individuele campagne zal een dashboard laten zien wat Google een “Overview” scherm noemt. Deze Overview schermen zijn beschikbaar op verschillende niveaus (campagne, advertentiegroep en advertentie).

Overview google

Een andere verandering is het feit dat in het nieuwe design de secundaire navigatie via het paneel aan de linkerkant verloopt. Zo worden opties zoals locatie-extensies en sitelinks direct zichtbaar, in plaats van verstopt te zitten onder de knop instellingen.

De bedoeling is dat de nieuwe interface alleen maar zaken toont die relevant zijn voor de adverteerder. Zo wordt voor een adverteerder die een display campagne draait zonder zoekwoorden, het tabblad met zoekwoorden niet getoond.

De aanpassingen zullen gedurende 2016 en 2017 doorgevoerd worden. Een select groepje adverteerders zal eerder toegang krijgen om de interface te proberen en feedback te geven. Het streven is om eind 2017 iedereen met de nieuwe interface te laten werken.

4. Biedingswijzigingen

Tot slot zal er een wijziging plaatsvinden op het gebied van Adwords biedingen.

Momenteel is het zo opgezet dat een adverteerder een basis-bieding op desktop plaatst en aan de hand van een percentage de factor aangeeft voor de bieding op mobiel. Het moment dat dit mogelijk werd is het moment geweest waarop de eerder genoemde Enhanced Campaigns zijn gelanceerd. Dat tablet nog steeds gekoppeld is aan desktop is veel adverteerders een doorn in het oog, hoewel het aantal zoekopdrachten op een tablet slechts 5% van het totale verkeer bevat? Bovendien groeit dit aantal niet.

Naar de toekomst kijkend wordt deze samenvoeging verwijderd en wordt het voor de adverteerder mogelijk mobiele- desktop-, en tablet-biedingen onafhankelijk van elkaar in te stellen, maar indien gewenst ook afhankelijk van elkaar.

Op deze manier hebben adverteerders meer speelruimte en is dit ook een logische stap gezien de ontwikkelingen op mobiel, want waarom zou je van een desktop bieding uitgaan als mobiel de helft van de zoekopdrachten behelst? Net als bij bovenstaande punten is het afwachten wanneer iedere adverteerder hier mee aan de slag kan.