Administratie wordt door Wikipedia omschreven als ‘kantoorwerk in de breedste zin van het woord’. Wij kunnen Wikipedia geen ongelijk geven, want we zitten in een kantoor en zijn elke dag hard aan het werk. Maar wat voor werkzaamheden verrichten wij als afdeling administratie eigenlijk? Van cijfertjes invoeren en het verwerken van contracten tot factureren en het uitbetalen van de salarissen; we hebben het er maar druk mee.
In de blog van sales heb je kunnen lezen over hun verkoop skills. Als zij hun skills op de juiste manier inzetten komen er bij ons contracten binnen. Deze contracten verwerken wij in het systeem. Daarna koppelen we de klant aan de juiste producten en plegen we een testtelefoontje. Als dat allemaal gebeurd is geven we de dames van communicatie opdracht om de sites voor de desbetreffende klant te schrijven.
Wij zijn dol op ons werk en vooral op het versturen van facturen. Of het nu gaat om een factuur van een tientje of eentje van 100 euro; wij houden ervan om ze te sturen en worden er blij van als ze op tijd betaald worden. Het omgekeerde proces is trouwens ook een taak van ons, maar laten we dat nou net wat minder leuk vinden ;).
Maandloon, inkomen, arbeidsinkomen, werkloon, verdienste, wedde, bezoldiging, allemaal synoniemen voor salaris. Ook hier zijn wij verantwoordelijk voor. Heeft een medewerker salarisverhoging gekregen? Zijn er bonussen verdiend? Of zijn het aantal werkuren in een contract veranderd? Al deze wijzigingen geven wij door aan onze salarisadministrateur. Zij levert maandelijks de loonstroken aan en aan de hand hiervan gaan wij tot uitbetaling over, zodat de bankrekening van alle medewerkers weer gevuld is.