Veranderingen in de zoekmachine

Zichtbaarheid & vindbaarheid

Het zoeklandschap is dramatisch veranderd en hier blijft het niet bij. Op deze pagina leggen we in woord en beeld uit wat er aan de hand is en hoe je de ontwikkelingen kunt bijbenen en voorblijven als ondernemer.

Kernpunten

De toekomst van vindbaarheid verandert in een ongelooflijk tempo met de komst van AI en veranderende zoekmachines.

Actieve aandacht voor je bedrijfsprofiel, goede reviews en adverteren, helpen je bedrijf zichtbaar te blijven .

Bestaande websites kunnen geoptimaliseerd worden om de zichtbaarheid in Google te verhogen.

Offline hulpmiddelen zoals sterke visitekaartjes met QR code helpen bij het werven van reviews van klanten.

Een one page op een uniek domein of een website is van groot belang, ook bij mond-tot-mond reclame.

Wat kunnen we voor je betekenen?

Google, AI search en de toekomst van vindbaarheid

Je klant bereiken

Voor een ondernemer is het van cruciaal belang voor de bedrijfszekerheid om de potentiële klant te bereiken. Mond tot mond reclame is altijd belangrijk geweest, maar sinds jaar en dag is het van ook groot belang om ook de juiste kanalen in te zetten om je bedrijf aan het voetlicht van de klant te krijgen.

Waar het vroeger voornamelijk aankwam op het plaatsen van de juiste advertenties in kranten, huis-aan-huis bladen en natuurlijk de goede oude Gouden Gids, hebben deze kanalen in de loop der jaren moeten inboeten ten behoeve van de online vindbaarheid.

De shift van offline adverteren naar de grote afhankelijkheid van zoekmachines en gidswebsites is een geleidelijke geweest, waarbij ondernemers altijd een beroep konden doen op de marketingbureaus die alles in het werk stelden om voorop te blijven in de ontwikkelingen.

De afgelopen vijftien jaar is de reuring in het digitale landschap redelijk bezonken en blijft een aantal digitale kanalen voor vindbaarheid van groot belang.

Eén van de belangrijke kanalen is sinds jaar en dag Google. Hoe makkelijk is het niet om wanneer je een specifieke dienstverlening zoekt, met een paar eenvoudige zoektermen een overzicht te krijgen van beschikbare dienstverleners?

Met de komst van producten als ChatGPT en toepassing van wat in de volksmond ‘AI’ (kunstmatige intelligentie) genoemd wordt in elk hoekje en gaatje van het Internet – waaronder Google – staan we echter voor een grote nieuwe uitdaging: waar Google in het verleden bekend stond om het opdissen van no-nonsense resultaten, ziet een resultatenscherm in Google er volledig anders uit.

Waar een goed gebouwde website met de juiste aanpak en een slimme toepassing van inhoud en techniek al snel bovenin de zoekresultaten terecht kon komen, is het voor veel beroepsgroepen al lang zo eenvoudig niet meer.

In het verleden waren Google zoekresultaten in twee onderdelen uit te splitsen, te weten de gesponsorde vermeldingen en de organisch gevonden resultaten. Voor het verkrijgen van een gesponsorde vermelding kan per vertoning of per klik geld betaald worden aan Google. Voor het verschijnen in de organische resultaten is het (zeer vereenvoudigd) een kwestie van het aanbieden van een goede consumentgerichte website die technisch en inhoudelijk aan specifieke voorwaarden voldoet

Scrollen en scrollen: allerlei soorten informatieblokken vullen de eerste scrolllengtes van een gemiddeld zoekresultaat.

De zoeker wordt bij het ingeven van een zoekopdracht getrakteerd op een groot aantal soorten informatie.

Tegenwoordig echter, wordt de zoeker bij het ingeven van een zoekopdracht getrakteerd op een groot aantal soorten informatie. Denk aan productoverzichten (dit zijn betaalde verwijzingen), bedrijfsprofielen uit de Google database, een Google maps visualisatie van deze bedrijven en in toenemende mate een door Google gegenereerde reactie op de zoekopdracht en daarbij natuurlijk de ingekochte gesponsorde vermeldingen.


Organisch vindbare websites delven in dit drukke paginabeeld vaak het onderspit. Aangezien Google geen geld verdient aan dergelijke resultaten, is het voor de zoekmachine minder interessant om deze resultaten op een prominente plek weer te geven.

Waarom de veranderingen in Google?

Google heeft een belangrijk doel: zoveel mogelijk gebruikers zo goed mogelijk bedienen. Een tevreden klant is immers een terugkerende klant, zo weet elke ondernemer. Elke terugkerende gebruiker is een terugkerende kans om geld te verdienen.

Gezien de marktpositie van Google (op moment van schrijven meer dan 92% in Nederland), blijft het van groot belang zichtbaar te zijn in haar zoekresultaten. Gesponsorde verwijzingen in elke vorm zijn de grootste kanshebber om zonder teveel hoofdbrekens in de resultaten te verschijnen. Aangezien deze vermeldingen bij opbod per weergave of klik worden verkocht, stuwt dit de prijs aanzienlijk, zeker voor zoekresultaten waarin de organische resultaten amper zichtbaar zijn op de pagina zonder scrollen.

Zolang bedrijven blijven adverteren en zolang Google aan consumenten waardevolle zoekresultaten aanbiedt, is dit voor de zoekmachine een gouden ei.

De ondernemer met een beperkt marketingbudget trekt hierbij aan het kortste eind: de concurrent met de goedgevulde marketing portemonnee kan zich altijd een mooi plekje veroorloven, waar de lokale ondernemer al snel moet afhaken omdat de prijzen niet meer te verantwoorden zijn ten opzichte van het behaalde resultaat.

Een voorbeeld van een AI-gegenereerd informatieblok dat een groot deel van de pagina inneemt.

Haal het optimale uit je Google Bedrijfsprofiel

In Google kan elk bedrijf met een registratie bij de Kamer van Koophandel een vermelding krijgen in de Google bedrijvengids. Deze vermelding kan allerlei bedrijfsinformatie bevatten, zoals contactmogelijkheden (telefoon, e-mail, website), openingstijden, bedrijfsomschrijving en foto’s van het bedrijf of je producten. Daarbij kunnen consumenten een review achterlaten voor je bedrijf.

Hoe is een reviewscore van invloed?

De manier waarop je je bedrijfsprofiel invult is van belang voor de kans op weergave in de zoekresultaten, maar zeer belangrijk: de reviews en reviewscores die consumenten achterlaten over je bedrijf tellen in hoge mate mee. Immers: Google wil de zoeker helpen door een goed zoekresultaat aan te bieden. Een laagscorend bedrijf is daarom weinig interessant om prominent in de zoekresultaten te laten verschijnen. Een bedrijf met een hoog aantal sterren en veel positieve reviews maakt een vele malen grotere kans om hierin zichtbaar te zijn.

De combinatie van een veel positieve reviews met een goede reviewscore en een goed gevuld bedrijfsprofiel zijn van groot belang voor een consistente weergave in de voor jou relevante zoekresultaten.

Omlijnd: gesponsorde bedrijfsvermelding

Voor het vinden van ondersteuning bij het aanmaken, invullen en onderhouden van je bedrijfsprofiel kun je altijd vrijblijvend contact met ons opnemen. We kunnen de huidige staat van je bedrijfsprofiel met je doornemen en ondersteunen bij het optimaliseren hiervan. Daarbij kunnen we je ook van dienst zijn bij het adverteren als bedrijf binnen de Google bedrijfsprofielen voor extra zichtbaarheid in de zoekresultaten en in Google Maps.

Breng je bestaande website meer voor het voetlicht in Google

Ondanks alle veranderingen in Google, blijft het van belang om je website tot in detail te optimaliseren om zo hoog mogelijk in de zoekresultaten te verschijnen. Een combinatie van solide teksten, goede unieke afbeeldingen, strategisch opgezette structuur en een groot aantal technische aanpassingen onder de motorkap helpt hierbij.



Allfree kan je helpen om je bestaande website te optimaliseren voor de zoekmachine. Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken!

Stimuleer reviews met gericht drukwerk

Voor het vergaren van goede reviews is het van belang dat consumenten die een goede ervaring met je onderneming hebben opgedaan, gestimuleerd worden een positieve review achter te laten. Een zeer eenvoudige en praktische manier om dit te doen, is om na een succesvol klantcontact je visitekaartje achter te laten. Wij bieden visitekaartjes aan met een speciale QR-code die naar de reviews sectie van je bedrijfsprofiel verwijst. Deze visitekaartjes zijn voorzien van je bedrijfslogo en bedrijfskleuren, contactinformatie en worden op stevig materiaal gedrukt.

Presenteer je onderneming met een one pager of website

Ondanks dat een plek veroveren op de Google resultaatpagina’s een steeds pittiger klus wordt, is het van groot belang om als ondernemer zichtbaar te zijn. Een goede pagina of site, gekoppeld aan je bedrijfsprofiel is van belang, zowel voor de kans op weergave, als ook voor de interactie van de potentiële klant met je bedrijfsprofiel: voor de consument de telefoon pakt om een ondernemer te bellen, wordt vaak eerst wat diepgaander onderzoek gedaan. De website van de onderneming is hierbij vaak één van de eerste ingangen.


Daarnaast is een site of pagina met alle juiste bedrijfsgegevens, openingstijden, contactgegevens, werkzaamheden, voorwaarden, enzovoorts, een belangrijke dienstverlening aan potentiële klanten.


Een one pager presenteert al je bedrijfsgegevens overzichtelijk op één pagina op je eigen domein. Met de keuze uit een aantal basisthema's die wordt gevormd naar je bedrijfsstijl, ben je snel op de rit.

Heb je behoefte aan meer, dan kunnen we je ook verder helpen. Met een eigen website op een domein dat bij je onderneming past, waarop je meerdere relevante pagina's met informatie over je onderneming en werkzaamheden kwijt kunt. Hierbij is het ook mogelijk om ons advertentiecampagnes te laten opzetten en beheren.

© 2025 - Allfree B.V.

Nieuwe Boteringestraat 28

9712 PM Groningen

KVK: 02068857

BTW: NL8112.43.606.B01