Veranderingen in de zoekmachine
Zichtbaarheid & vindbaarheid
Het zoeklandschap is dramatisch veranderd en hier blijft het niet bij. Op deze pagina leggen we in woord en beeld uit wat er aan de hand is en hoe je de ontwikkelingen kunt bijbenen en voorblijven als ondernemer.
Kernpunten
Waar een goed gebouwde website met de juiste aanpak en een slimme toepassing van inhoud en techniek al snel bovenin de zoekresultaten terecht kon komen, is het voor veel beroepsgroepen al lang zo eenvoudig niet meer.
In het verleden waren Google zoekresultaten in twee onderdelen uit te splitsen, te weten de gesponsorde vermeldingen en de organisch gevonden resultaten. Voor het verkrijgen van een gesponsorde vermelding kan per vertoning of per klik geld betaald worden aan Google. Voor het verschijnen in de organische resultaten is het (zeer vereenvoudigd) een kwestie van het aanbieden van een goede consumentgerichte website die technisch en inhoudelijk aan specifieke voorwaarden voldoet
Scrollen en scrollen: allerlei soorten informatieblokken vullen de eerste scrolllengtes van een gemiddeld zoekresultaat.
De zoeker wordt bij het ingeven van een zoekopdracht getrakteerd op een groot aantal soorten informatie.
Tegenwoordig echter, wordt de zoeker bij het ingeven van een zoekopdracht getrakteerd op een groot aantal soorten informatie. Denk aan productoverzichten (dit zijn betaalde verwijzingen), bedrijfsprofielen uit de Google database, een Google maps visualisatie van deze bedrijven en in toenemende mate een door Google gegenereerde reactie op de zoekopdracht en daarbij natuurlijk de ingekochte gesponsorde vermeldingen.
Organisch vindbare websites delven in dit drukke paginabeeld vaak het onderspit. Aangezien Google geen geld verdient aan dergelijke resultaten, is het voor de zoekmachine minder interessant om deze resultaten op een prominente plek weer te geven.
Een voorbeeld van een AI-gegenereerd informatieblok dat een groot deel van de pagina inneemt.
In Google kan elk bedrijf met een registratie bij de Kamer van Koophandel een vermelding krijgen in de Google bedrijvengids. Deze vermelding kan allerlei bedrijfsinformatie bevatten, zoals contactmogelijkheden (telefoon, e-mail, website), openingstijden, bedrijfsomschrijving en foto’s van het bedrijf of je producten. Daarbij kunnen consumenten een review achterlaten voor je bedrijf.
Omlijnd: gesponsorde bedrijfsvermelding
Voor het vinden van ondersteuning bij het aanmaken, invullen en onderhouden van je bedrijfsprofiel kun je altijd vrijblijvend contact met ons opnemen. We kunnen de huidige staat van je bedrijfsprofiel met je doornemen en ondersteunen bij het optimaliseren hiervan. Daarbij kunnen we je ook van dienst zijn bij het adverteren als bedrijf binnen de Google bedrijfsprofielen voor extra zichtbaarheid in de zoekresultaten en in Google Maps.
Ondanks alle veranderingen in Google, blijft het van belang om je website tot in detail te optimaliseren om zo hoog mogelijk in de zoekresultaten te verschijnen. Een combinatie van solide teksten, goede unieke afbeeldingen, strategisch opgezette structuur en een groot aantal technische aanpassingen onder de motorkap helpt hierbij.
Allfree kan je helpen om je bestaande website te optimaliseren voor de zoekmachine. Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken!
Voor het vergaren van goede reviews is het van belang dat consumenten die een goede ervaring met je onderneming hebben opgedaan, gestimuleerd worden een positieve review achter te laten. Een zeer eenvoudige en praktische manier om dit te doen, is om na een succesvol klantcontact je visitekaartje achter te laten. Wij bieden visitekaartjes aan met een speciale QR-code die naar de reviews sectie van je bedrijfsprofiel verwijst. Deze visitekaartjes zijn voorzien van je bedrijfslogo en bedrijfskleuren, contactinformatie en worden op stevig materiaal gedrukt.
Ondanks dat een plek veroveren op de Google resultaatpagina’s een steeds pittiger klus wordt, is het van groot belang om als ondernemer zichtbaar te zijn. Een goede pagina of site, gekoppeld aan je bedrijfsprofiel is van belang, zowel voor de kans op weergave, als ook voor de interactie van de potentiële klant met je bedrijfsprofiel: voor de consument de telefoon pakt om een ondernemer te bellen, wordt vaak eerst wat diepgaander onderzoek gedaan. De website van de onderneming is hierbij vaak één van de eerste ingangen.
Daarnaast is een site of pagina met alle juiste bedrijfsgegevens, openingstijden, contactgegevens, werkzaamheden, voorwaarden, enzovoorts, een belangrijke dienstverlening aan potentiële klanten.
Een one pager presenteert al je bedrijfsgegevens overzichtelijk op één pagina op je eigen domein. Met de keuze uit een aantal basisthema's die wordt gevormd naar je bedrijfsstijl, ben je snel op de rit.
Heb je behoefte aan meer, dan kunnen we je ook verder helpen. Met een eigen website op een domein dat bij je onderneming past, waarop je meerdere relevante pagina's met informatie over je onderneming en werkzaamheden kwijt kunt. Hierbij is het ook mogelijk om ons advertentiecampagnes te laten opzetten en beheren.
© 2025 - Allfree B.V.
Nieuwe Boteringestraat 28
9712 PM Groningen
KVK: 02068857
BTW: NL8112.43.606.B01