Site pictogram Allfree.nl

Belangrijke wijzigingen advertentiebeleid Google: impact op loodgietersbranche en reactie van Allfree

Belangrijke wijzigingen advertentiebeleid Google: impact op loodgietersbranche en reactie van Allfree

In februari 2024 voert Google belangrijke wijzigingen door in haar advertentiebeleid, met name gericht op de loodgietersbranche in Nederland. Deze wijzigingen hebben niet alleen directe gevolgen voor bedrijven in deze sector, maar ook voor marketingexperts zoals Allfree, die bedrijven ondersteunen bij het optimaliseren van de zakelijke online aanwezigheid. We gaan in dit bericht wat dieper in op deze ontwikkeling, de mogelijke gevolgen en hoe wij hier mee omgaan.

Achtergrond van de wijzigingen

Vanaf 22 februari staat Google niet meer toe om advertenties in te zetten voor loodgieters en gerelateerde diensten, zoals riool- en lekkageherstel. Deze beslissing is genomen naar aanleiding van gesprekken met de Consumentenbond en de Autoriteit Consument & Markt (ACM) en toenemende zorg over de praktijken van malafide ondernemers die de markt in toenemende mate teisteren. Hoewel deze beslissing bedoeld is om de consument te beschermen, heeft het ook aanzienlijke gevolgen voor de adverteerders en bonafide bedrijven in de loodgietersbranche en andere getroffen (spoed)beroepsgroepen.

 

 

Impact op bedrijven en adverteerders

Vanaf genoemde datum kunnen er geen advertentiecampagnes meer worden uitgevoerd voor de activiteiten die Google heeft uitgesloten. Dit heeft directe gevolgen voor de manier waarop wij onze diensten aanbieden. Deze advertentiebeperkingen gelden niet alleen voor ons maar voor alle bedrijven en marketeers in Nederland die actief zijn in of voor de loodgietersbranche. Dit kan op korte termijn leiden tot een daling van leads voor de getroffen beroepen en vormt een uitdaging voor het handhaven van de online zichtbaarheid van bedrijven binnen deze branche.

Reactie Allfree en mogelijke oplossingen

Als reactie op deze veranderingen zijn wij druk bezig met het aanscherpen en ontwikkelen van strategieën en het uitwerken van nieuwe manieren om waarde te blijven leveren aan onze klanten. Naast onze reguliere focus op SEO-optimalisatie voor onze klanten, waarmee een deel van de impact opgevangen wordt, zal onze aandacht ook in grotere mate gericht worden op andere platformen, waar we nog zonder genoemde beperkingen kunnen adverteren. We zijn ons echter bewust van de mogelijkheid dat deze platformen op termijn een vergelijkbare koers als Google kunnen gaan volgen. We houden de ontwikkeling nauwlettend in de gaten en zullen bijsturen waar nodig en blijven innoveren om onze klanten blijvend en op hoogwaardig niveau te bedienen.

Sterk voor de consument, sterk voor bedrijven

Belangrijkste drijfveer voor de wijzigingen is, zoals gezegd, bescherming van de consument. Wij kunnen honderd procent het belang van de consument in deze onderschrijven. Teveel zijn de dupe geworden van malafide bedrijven en bedrijven die er twijfelachtige praktijken op na houden. In onze bedrijfsvoering is de bescherming van de consument een belangrijke pijler. Onze processen zijn ingericht op het juist doorlichten van nieuwe bedrijven en we voeren reguliere steekproeven uit op het functioneren van aangesloten bedrijven. Waar we reden hebben tot diepgaander onderzoek op het gedrag van een bedrijf richting consument, schuwen we dit niet.

 

 

Richting consument zijn we een belofte aangegaan binnen onder andere het MyGo platform. Deze belofte is te lezen op De Belofte van MyGo. Daarbij adviseren we onze klanten aan te sluiten bij het Keurmerk ConsuBeter, waar dienstverleners zich committeren aan eerlijke dienstverlening, heldere communicatie, transparantie over kosten en het goed afhandelen van eventuele problemen.

Een consumentvriendelijke markt van de door ons bediende (spoed)beroepen is in ieders voordeel en voor ons een levensader.

Communicatie en ondersteunen voor klanten

Alle klanten van Allfree die getroffen zullen worden door de wijzigingen van Google zijn reeds in een zeer vroeg stadium (een week voor de landelijke berichtgeving) persoonlijk op de hoogte gesteld van de aanstaande nieuwe situatie. Wij staan klaar om onze klanten te helpen en vragen te beantwoorden over de deze aankomende wijzigingen. Neem vooral contact met ons op voor verdere assistentie of verduidelijking. Ook wanneer u niet actief bent in de loodgietersbranche, maar zich afvraagt of de wijzigingen invloed op uw onderneming zullen hebben, kunt u hierover altijd informeren bij ons.

Zoals u van ons gewend bent, staan we ook nu pál naast onze klanten om met onze kennis, ervaring en technologie, samen deze situatie te doorstaan!

Mocht u niet aangesloten zijn bij Allfree, maar bent u geïnteresseerd in wat wij voor u kunnen betekenen, dan kunt u terecht op onze website.

Meer berichtgeving

Meer berichtgeving is onder andere te vinden op de volgende plekken:

Mobiele versie afsluiten